Sømna kirke på Vik i Sømna
Ledig stilling som sogneprest i Sømna

Sokneprest i Sør-Helgeland prosti med særskilt tjenestested Sømna - Sør-Helgeland prosti

Den norske kirke, Sør-Hålogaland bispedømme

Vil du jobbe som prest i en aktiv og folkekirkelig menighet, som viser trygghet på historie og tradisjon og åpenhet for det nye? Vil du bo i variert og vakker natur i en godt tilrettelagt kommune som er barnevennlig, har rikt kulturliv og aktivt idrettsmiljø?
Helgelandskysten er en av Norges vakreste kystområder med vakre fjell, fargerike og klare kyster og sund, tusenvis av øyer, holmer og skjær. Sør Helgeland ligger på et tradisjonelt sør-samisk område. Naturen er variert og vakker med kort avstand mellom de ulike terrengtyper. Fjell og skog, kyst og hav, jord og fiskerike vassdrag innbyr til allsidig friluftsaktivitet.
Presentasjon om å bo og arbeide på Sør-Helgeland finns her: https://vimeo.com/newson/review/76860077/52291ff447

Sømna sokn og kirkelige fellesråd er identisk med Sømna kommune som er en av fem kommuner på Sør-Helgeland. Kommunen har ca. 2000 innbyggere og derav omkring 1740 som er medlemmer av Den norske kirke. De fleste bor enten i kommunesenteret Vik eller tettstedet Berg som ligger åtte kilometer lengre nord.
Sømna er den største jordbrukskommunen i Nordland og Tine har et stort meieri i kommunen. Mange dagpendler også til Brønnøysund. Det finns god barnehagedekning, nye skoler og nytt idrettsanlegg/stadion i Sømna.

Sømna sokn har et flott og godt vedlikeholdt kirkebygg, en nygotisk, hvit langkirke av tre fra 1876 med ca. 450 sitteplasser. Kirkegården ligger rett ved siden av Sømna kirke.
Menighetskontoret er en del av Sømna bygdetun og er godt tjenlig til formålet.

Menigheten driver ungdomsklubben «Lime» som har sitt eget velutstyrte klubbhus på Berg. Klubben drives i samarbeid med Speideren og Berg Misjonsmenighet og har til en hver tid flere ungdommer engasjert som ledere på timebasis. 50-80 ungdommer er ukentlig innom "Lime" og menighetens diakon er hovedansvarlig. Det drives et godt speiderarbeid knyttet til KFUM/KFUK der diakonen er hovedleder.
Menighetens stab har et godt og dynamisk arbeidsmiljø. Den består av sokneprest, kirkeverge i 50 % stilling, menighetssekretær 25 %, vigslet kantor i 70 %, kirketjener og graver 100 % og diakon 100 %. Sømna menighet har også del i en felles trosopplæringsmedarbeider i prostiet.
I Sømna sokn er det 40 forordnede gudstjenester per år. Kirkelige handlinger per år er ca. 20 dåp, 5 vielser, 24 konfirmanter og 26 gravferder. Lokal trosopplæringsplan for Sømna er vedtatt og oppslutningen om menighetens trosopplæringstilbud har vært svært godt.
Menigheten har dugnadsånd, folk er glad i kirken sin og det finns godt klima for samarbeid med andre kirker.
Prosten legger til rette for etterutdanningstilbud for alle prestene og innkaller prestene til tjenestekonferanse omkring 8-9 ganger per år.
For mer informasjon se: http://somna.kirken.no/

Arbeidsoppgaver:

• Har fast plass i Sømna menighetsråd og Sømna kirkelige fellesråd
  • Deltar i turnus for gudstjenester og kirkelige handlinger i prostiet
  • Har tjeneste i prostiet i henhold til tjenesteordning for prester
  • Deltar i beredskapsordning
  • Deltar på tjenestemøter i prostiet og fagsamlinger
  • Har hovedansvar for konfirmantundervisningen

Utdanningsretning:

• Teologi / Livssynsfag

Utdanningsnivå:

• Cand.theol - eksklusiv praktisk teologisk utdanning (før 2004)
  • Annen utdanning godkjent av Kirkerådet
  • Cand.theol - profesjonsstudium teologi (etter 2004)
  • Cand. theol. med praktikum eller tilsvarende

Personlige egenskaper:

• Vi ønsker oss en folkelig prest som er synlig i lokalmiljøet og har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner med stab og menighet.
  • Vi ønsker oss en prest som liker å jobbe med mennesker, er omgjengelig, utadvendt og flink til å lytte til små og store, har entusiasme og godt humør.
  • Personlig egnethet til stillingen vil bli vektlagt.

Språk:

• Norsk

Vi tilbyr:

• Det er en god tjenestebolig tilgjengelig for den som tilsettes dersom det er ønskelig. Ta gjerne kontakt for mer informasjon. Vi kan ellers være behjelpelig med å skaffe bolig.
  • Stillingen blir lønnet i stillingskode 1555 sokneprest etter hovedtariffavtalen i KA.
  • Skyss og telefongodtgjørelse etter gjeldende satser.
  • Pensjonsinnskudd i Statens pensjonskasse.
  • Bokmål er målform i skole og kirke.
  • Det gis tilbud om arbeidsveiledning (ABV).
  • Tilsettingen skjer på de vilkår som til enhver tid gjelder og den som tilsettes må rette seg etter endringer i lover, tariffavtaler, reglement m.m. Det pågår for tiden prosesser som kan influere på tjenestens gjøremål, det særskilte samarbeidsområde og tjenestested.
  • Alle søkere må søke elektronisk. Ta kontakt med personalavdelingen på bispedømmekontoret ved behov for bistand.
  • Den som blir tilsatt vil bli bedt om å fremvise politiattest (barneomsorgsattest).

Sør-Helgeland prosti
Sør-Helgeland prosti består av soknene Brønnøy, Bindal, Sømna, Vega, Vevelstad og Velfjord og Tosen. Prostesetet i prostiet er i Brønnøy. Fellesrådene er Bindal, Brønnøy, Sømna, Vega, Vevelstad.

Ta kontakt med prost Olav Rune Ertzeid for spørsmål rundt denne stillingen..

Apr24
Onsdag 24. april, 2024